Sormonne - Reisverslag uit Sormonne, Frankrijk van Albert Rammeloo - WaarBenJij.nu Sormonne - Reisverslag uit Sormonne, Frankrijk van Albert Rammeloo - WaarBenJij.nu

Sormonne

Door: Albert

Blijf op de hoogte en volg Albert

29 Maart 2018 | Frankrijk, Sormonne

De zon laat zich voorzichtig zien. Ik probeer me even voorzichtig te verplaatsen richting Sormonne (nog 4km). Francine komt me vanmiddag ophalen voor het paasweekend thuis. Even opladen en volgende week er weer vol tegenaan.
Vanuit Rocroy door de 'vallee des misères' vertrokken voor een dikke 16 km naar Sormonne. Dat is wat anders dan de ruim veertig van gisteren. Mistig en koud maar alles bijeen een rustige tocht. Eerst een kleine tour door gangen van de vesting Rocroy. Daarna vooral verharde wegen omdat de organisatie die de route uitzet, zich heeft gerealiseerd dat het pad op diverse plaatsen is veranderd in modderstromen of snelstromende beekjes. Soms zijn die smal genoeg om overheen te springen en een alternatief te kiezen, maar meestal is dat alternatief baggeren door blubber of proberen je weg te vinden door het bos. En bedenk dan dat het Ardense bos niet zo ‘aangeharkt’ is als de meeste Nederlands bossen.
Omdat er dus in dit jaargetijde veel modder-glijpartijen voorkomen, zijn er alternatieven via verharde wegen uitgezet. De wat minder drukke wegen. Waar het ook oppassen is, want vrachtwagens remmen niet zo gemakkelijk. Soms sta je langs de weg te wankelen in de slipstream van zo’n monster.
In Sormonne zijn geen herbergen, cafe’s of andere onderkomens meer. Doorlopen hier! Het papieren boekje van Ben Teunissen (de Weg van de Franken) blijkt weer niet te kloppen. Maar ook de e-versie is niet helemaal juist. Dat kan ook nauwelijks want hoe houd je bij welke overnachtingsplaatsen er (nog) zijn? Het lijkt me in dat verband ook niet verkeerd om een rbnb account te hebben.

Albert

Sinds enkele jaren ben ik 'op rust', gepensioneerd. Wandelen was niet echt mijn ding, maar ik vond het nooit vervelend. Je ziet immers zoveel meer dan wanneer je in een auto, vliegtuig of trein zit.

Actief sinds 08 Feb. 2018