Orbe - Reisverslag uit Orbe, Zwitserland van Albert Rammeloo - WaarBenJij.nu Orbe - Reisverslag uit Orbe, Zwitserland van Albert Rammeloo - WaarBenJij.nu

Orbe

Blijf op de hoogte en volg Albert

30 April 2018 | Zwitserland, Orbe

30 april
Vannacht heeft het geregend en gewaaid. In nl schijnt het steviger tekeer te zijn gegaan. Ik hoopte dat de bergen het slechte weer tegen gehouden zouden hebben maar dat zal wel niet zo zijn als ik de meteo mag geloven.
Hier een prima ontbijt. Zeker voor Franse begrippen.
Op voor een kleine zeven uur lopen naar Orbe in Zwitserland. Kom ik daar ook eens. Kijken of ik mijn vooroordelen een beetje bij kan stellen.
Un pèlerin ne juge pas! Un pèlerin est satisfait!
Nou, dat was me weer een dagje. Heel veel wind. Dat belooft wat voor vanavond en morgen. Het alpenmassief ligt er onder de wolken dreigend bij. Het lijkt nog ver weg, die pas....
Mijn hoedje is verdwenen. Waarschijnlijk ergens in een kerk op de grond gevallen. Ik kwam er aan de Zwitsers-Franse grens achter. Dan loop je geen vijf km terug. Ik niet in ieder geval. Treurig, vooral om de speldjes van de Camino en van Wandelnet.
De wandeling was link. Niet echt zwaar. Wel wat vervelende klimmetjes, maar al met al goed te doen. Het echte gevaar was een steile afdaling naar de rivier de Orbe. Die ging over een smal en door de regen spiegelglad geworden pad. Eenmaal beneden lag een prachtige ‘Gorge’. Steile dichtbegroeide wanden aan beide zijden en een pad dat daarlangs liep, geleidelijk stijgend en soms een beetje omlaag. Met behulp van de gps van mijn telefoon wist ik het goed te volgen. Geen verkeerde afslagen, tunneltjes, drinkwater of niet. Het ging goed tot ik de rivier over moest. Daar was het pad nauwelijks te zien en liep ik verkeerd. Na zo’n 200 meter liep ik nog op een richel van ca. 50 cm breed. Die richel was ook begroeid, dus veel ruimte was er niet. Rechts van me een gapende kloof, links een steile wand.
Dat was toch het pad, dacht ik. Tot ik boven me de onderkant van een bruggetje zag. Het lag allemaal zo dicht bij elkaar dat maps.me me in de war had gebracht.
Mijn gezond verstand zei me terug te gaan. Dat was al even gevaarlijk want ik moest omkeren en dezelfde halsbrekende toeren uithalen als daarvoor.
Ik heb ‘m geknepen. Maar eenmaal boven, op het juiste pad ging het snel vooruit.
Mijn slaapadres is bij een pastoor. In de kelder van zijn pastorie heeft hij een heel oude stretcher opgezet waar ik op kan slapen (hoop ik). Eten moet ik zelf regelen. Ik heb inmiddels de Coop gevonden met gratis WiFi (een die werkt) en een salade en dergelijke. Dus omkomen van de honger gaat ook vandaag niet door.
We spraken af om morgenochtend om half acht een kop koffie te drinken. Dus om acht uur door naar Lausanne.
NB morgen is hier alles gewoon open. Niks 1ste mei. Pas de 10de mei zei de juffrouw. Iets met God.....

  • 30 April 2018 - 17:48

    Wim Boesten:

    Weer spannend zeg. !!
    Zo'n richel!!

  • 30 April 2018 - 17:51

    Eefje:

    Wat een verhaal...
    Weet je niet welke kerk het was, waar je dat hoedje verloren bent? Dan kunnen we 't vast weer vinden.

  • 30 April 2018 - 18:12

    Rob:

    Ik had graag een foto gezien van toen je op dat halsbrekende pad liep, een selfie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Albert

Sinds enkele jaren ben ik 'op rust', gepensioneerd. Wandelen was niet echt mijn ding, maar ik vond het nooit vervelend. Je ziet immers zoveel meer dan wanneer je in een auto, vliegtuig of trein zit.

Actief sinds 08 Feb. 2018
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 37426

Voorgaande reizen:

08 Februari 2018 - 17 Juni 2018

Rome!

Landen bezocht: