Onverwacht genoegen - Reisverslag uit Vetralla, Italië van Albert Rammeloo - WaarBenJij.nu Onverwacht genoegen - Reisverslag uit Vetralla, Italië van Albert Rammeloo - WaarBenJij.nu

Onverwacht genoegen

Blijf op de hoogte en volg Albert

10 Juni 2018 | Italië, Vetralla

Om 10 uur heb ik het idee dat ik al een hele dag gelopen heb. Het is erg warm. Geen waterpunten en de weg gaat langs een drukke autoweg. Stof en zand. Droog. Alsof je in de verkeerde western zit.
En natuurlijk de afleidingen naar ‘bijzondere’ kerkjes en gehuchtjes.
Ik geloof niet dat ik hier erg gelukkig zou worden. Vetralla is een kruispunt van wegen met heel veel lawaai!
Doorlopen dan maar en kijken of we een plekje vinden waar we een sandwich kunnen kopen.
In de hoofdstraat blijkt het ineens veel drukker. Een soort braderie en meer van dat soort vrolijk gedoe. Klinkt er opeens vioolmuziek uit een openstaande deur. Alsof ik thuis ben. Een klein orkestje bleek La Traviata te oefenen. ‘Kom binnen, ga zitten....’. Terwijl Eugenio naar de trattoria zoekt luister ik naar vrolijke klanken van zeer goedwillende amateurs. De man achter in het zaaltje blijkt een Nederlander te zijn die er met zijn Chileense vrouw woont. Ze is operazangeres, hij jurist bij een grote internationale organisatie in Rome. Hij vertelt over een cultureel programma dat zijn vrouw in het dorp organiseert. Nou, daar zet ik dochter Maartje bij in. Als het om klassieke zangkunst gaat heeft deze familie ook wat achter de hand: met een schoonzoon die ook klassiek geschoold is. Had u nog meer gewild?
We hebben het over Traviata en Bohème, over sopranen en keuzes van impresario’s.
En ik krijg een toer door hun palazzo. Zelden zoiets allemachtig groots gezien.
We eten in de kelder van het palazzo voor het goede doel. De man naast ons aan tafel vertelt over Vetralla, over Etrusken en over de Engelse invloed in die streek. Hij spreekt langzaam. Als ik me goed concentreer en het omgevingsgeluid uitschakel versta ik hem. Gek genoeg gaat me dat steeds slechter af. De wijn is ook zó lekker.
Na afloop kunnen we nauwelijks de heuvel weer op richting klooster, waar we slapen.

Alles lijkt nu in sneltreinvaart te gaan. Nog (maar) vier dagen. Hoezo? Wat had ik dan nog willen doen? Heb ik iets gemist? Nee, ik ben nog niet klaar! Wat had ik dan nog willen doen of meemaken? Ik heb nog geen antwoord op mijn vragen!
Als dat zou kunnen......

Nb. VF staat voor Via Francigena. Met de klemtoon op ‘ci’.

  • 10 Juni 2018 - 21:20

    Kittie Vasterling:

    Dank voor de uitleg van VF. en alleen de zaken waar nog vragen over blijven zijn de moeite waard.

  • 11 Juni 2018 - 03:21

    Eefje:

    Gaaf pap!

  • 12 Juni 2018 - 18:50

    Hanneke:

    Wat een mooi verslag Ap!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Albert

Sinds enkele jaren ben ik 'op rust', gepensioneerd. Wandelen was niet echt mijn ding, maar ik vond het nooit vervelend. Je ziet immers zoveel meer dan wanneer je in een auto, vliegtuig of trein zit.

Actief sinds 08 Feb. 2018
Verslag gelezen: 366
Totaal aantal bezoekers 37382

Voorgaande reizen:

08 Februari 2018 - 17 Juni 2018

Rome!

Landen bezocht: