Trappen klimmen - Reisverslag uit San Miniato Basso, Italië van Albert Rammeloo - WaarBenJij.nu Trappen klimmen - Reisverslag uit San Miniato Basso, Italië van Albert Rammeloo - WaarBenJij.nu

Trappen klimmen

Blijf op de hoogte en volg Albert

29 Mei 2018 | Italië, San Miniato Basso

Een naar verhouding rustige dag. Kwa afstand. Het blijft gedonder langs doorgaande wegen. Hoewel het landschap langzaamaan verandert. Door bos, over zand- en grindwegen. En voorzichtig komen de Toscaanse villa’s in zicht. En er is meer aandacht voor de pelgrim die ook nog iets wil te weten komen over deze via Francigena. Leuk om te leren dat dit gewoon een zeer belangrijke middeleeuwse weg was, met alle zaken die daarop wijzen. Deels een Romeinse weg, een bebouwde (een soort fort) brug, een 13de eeuws huis waarin je kon overnachten en waar je aan eten kon komen.

En dan is er weer discussie over linksaf of rechtdoor. De route volgen of toch een omweg om de wegen te vermijden. Het is veel veiliger, maar soms wil ik gewoon opschieten. De drukte achter me hebben.

Miniato Alto ligt iets hoger dan ‘basso’. Verschil is een maatje Sweikhuizen. In de felle zon. Je loopt risico om in een soort looptrance te komen. Op de automatische piloot de heuvel op. Je let dan nog alleen op je voeten.
En loopt dus mis!
Uiteindelijk werden we door een stagiaire welkom geheten: “ik weet niets, ik werk hier niet....” Waar heb ik dat meer gehoord? We konden alvast douchen en tegen vijven inschrijven.
Dus hadden we veel tijd om hier wat rond te kijken. En de toren te beklimmen waar we een geweldig uitzicht over Toscane kregen.

Lunchen bij de cathedraal van San Miniato. Omdat het ooit tot bisdom is geworden kon de kerk ook een cathedraal worden. De omvang heeft ie.
Omdat we tijd hadden heb ik de toren van Frederico beklommen. Iets van 192 treden. Eitje voor me. Hoewel er gelukkig ook de nodige verdiepinkjes waren aangebracht.

Blij dat we niet een uur later waren. Dan was de hitte ondraaglijk geweest.

  • 02 Juni 2018 - 15:15

    Erik Miessen:

    Mooi verhaal. Het grote genieten lijkt begonnen. Houden zo! En bos-, zand- en grindpaden schieten misschien iets minder op, maar zijn daarentegen machtig mooier! Toch??

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Albert

Sinds enkele jaren ben ik 'op rust', gepensioneerd. Wandelen was niet echt mijn ding, maar ik vond het nooit vervelend. Je ziet immers zoveel meer dan wanneer je in een auto, vliegtuig of trein zit.

Actief sinds 08 Feb. 2018
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 37349

Voorgaande reizen:

08 Februari 2018 - 17 Juni 2018

Rome!

Landen bezocht: