Dan maar langs de weg naar Pontremoli - Reisverslag uit Pontremoli, Italië van Albert Rammeloo - WaarBenJij.nu Dan maar langs de weg naar Pontremoli - Reisverslag uit Pontremoli, Italië van Albert Rammeloo - WaarBenJij.nu

Dan maar langs de weg naar Pontremoli

Blijf op de hoogte en volg Albert

23 Mei 2018 | Italië, Pontremoli

Toch nog even door de blubber in het bos. Koud en mistig, zo ‘s morgenvroeg. Tegen 9 uur klaarde het steeds meer op. Het was af en toe venijnig klimmen, vooral de Passo di Ciso. Daar was het vooral leeg. Net als op heel veel plaatsen zijn zaken gesloten. Heel veel hotels, ostello’s, thermae, bars, tratoria’s, ze zijn allemaal dicht omdat er te weinig klandizie is. En van pelgrims moet je het niet hebben. De meesten lopen hier rond alsof ze niks te makken hebben. Een cent wordt vaak door midden gebeten. Maar je zit toch al vaak hier voor een dubbeltje vooraan. Ok, ik kan en mag niet in andermans portemonnaie kijken. Is niet mijn zaak. Maar de pelgrim geeft volgens mij toch niet meer uit dan 25€ per dag!
Ik verblijf vannacht in het capucijnen-klooster. Een groot complex met wel 100 plaatsen voor pelgrims. En als ik het allemaal goed begrepen heb, wordt er zelfs wel wat geselecteerd. Met namenlijst het bezit van het paspoort. De credenziale.
Het was een wandeling -op advies van de gids- langs de weg. Dus vrijwel het hele stuk op asfalt. Dat voelt niet lekker aan de hielen. Steeds dezelfde stamp. De eerste acht kilometer gingen nog door het bos. Door de vele regen was dat een glij-en struikelpartij. Zonder kleerscheuren kwamen we bij de pas waar we inderdaad even naar het kapelletje zijn gaan kijken. Een voorbeeld van Italiaanse aanbidding. Een en al kitsch. Met voor mij nog steeds het meest vreselijke toppunt: de elektrische kaars. Koop wat tijd, pak zo ‘n kaars of wat ervoor doorgaat en zet ‘m in een soort stopcontact. De kaars ‘brandt’ gedurende enige tijd. Brrr, ik hoor nog liever muziek van Eddy Wally of de Zangeres zonder naam.
Inmiddels loop ik in Toscane! Het weer wordt beter, dwz droger en zonniger. Voor de wandelaar is dat niet geweldig, maar altijd beter dan de regen van gisteren.
De lunch was weer in een osteria die nog wel open was. Met rode frizzante wijn. 11,5 % maar het drinkt als limonade. Dat kan dus ook alleen maar als je niet meer zo ver hoeft.

  • 23 Mei 2018 - 18:55

    Petra Beumers- Sirre:

    Beste Appie

    Ik lees elke dag je verslag en ben toch wel van mening dat het echt heel erg knap is, deze bedevaartstocht naar Rome, ik deed het je niet na!!
    Leuk te zien dat je in Pontremoli was, vlakbij ligt Mulazzo, daar zijn wij 2 x o vakantie geweest met de jongens, Ca del Bosco, super wijnen verbouwen ze hier en alleraardigste eigenaars Mirtha en Antonio, zeker een aanrader samen met Francien!

    Heel veel sterkte en plezier de komende periode....en het einde komt bij in zicht!!

    groetjes, Petra

  • 24 Mei 2018 - 04:42

    Djonnie Soumete:

    Toscane.....je gaat het echte wijn tegemoet. Wijn dat je niet als limonade moet gaan drinken. Overnachten moet geen probleem zijn; geen hotels of B&B maar in een agriturismo. Overnachten bij een wijnboer. Je moet dan wel de dag erna een rustdag inplannen. Veel succes en veel plezier Albert.
    Kusje
    djonnie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Albert

Sinds enkele jaren ben ik 'op rust', gepensioneerd. Wandelen was niet echt mijn ding, maar ik vond het nooit vervelend. Je ziet immers zoveel meer dan wanneer je in een auto, vliegtuig of trein zit.

Actief sinds 08 Feb. 2018
Verslag gelezen: 327
Totaal aantal bezoekers 37237

Voorgaande reizen:

08 Februari 2018 - 17 Juni 2018

Rome!

Landen bezocht: